Tuindershof huurders informatie: Meest gestelde vragen

Publicatie2

Heb je vragen?

Wij helpen je graag persoonlijk.
Neem contact met ons op:

Of regel veel zelf 24/7 via ons klantportaal .
Natuurlijk kunt u ook ons contactformulier invullen.

Beste bewoner van Tuindershof. Deze pagina is speciaal voor u.

Hier behandelen we de meest gestelde vragen over uw appartementen in Tuindershof.

Veel van deze informatie staat ook in de woninghandleiding van uw woning. Deze heeft u ontvangen bij de overdracht. (U kunt deze handleiding ook onder de projecten pagina terugvinden bij uw fase)

Waar kan ik mijn reparatiepunten melden?

  • Spoedeisende klachten (lekkages/elektra) direct melden bij Rondom Wonen via: (015) 362 05 20
  • Voor vragen over de warmtepomp van Eteck bel: (085) 021 80 00 Customercare@eteck.nl

 

Let op: belangrijke informatie voor de bewoners van de Tuinder (zonnebloemtuin) over uw electrameters staat onderaan deze pagina.

Heeft u een brief ontvangen van Baas BV. of van problemen met Stedin en uw electra leverancier? Scrol dan naar beneden.

 

Ventileren

Ik merk dat mijn woning erg vochtig is, hoe kan dat?

U woont in een nieuwbouwappartement, in nieuwe woningen zit altijd nog veel bouwvocht. Dit betekent dat u goed moet ventileren. U heeft een WTW (warmte terugwin) box hangen in de technische ruimte van uw appartement. Deze moet altijd aanstaan.  lees de informatie onder veelgestelde vragen Instalaties voor meer informatie over het gebruik. Daarnaast kan het zijn dat u de instelling van de koeling van uw warmtepmp moet aanpassen, lees daarvoor de vragen over uw warmtepomp hieronder.

Er ontstaat schimmelvorming in mijn badkamer, wat nu?

  • Verwijder de schimmel direct, Schimmel verspreidt zich snel!
  • Zet tijdens het douchen (en daarna, tot de ruimte droog is) de WTW altijd op de hoogste stand
  • Zorg dat de kier onder de deur minimaal 1,5 cm blijft en laat u deur op een kier
  • Zorg dat u na het douchen de vloer en wanden droogt maak
  • Zet de badkamer radiator uit! (Warme vochtige lucht is de ideale omgeving voor schimmel)
  • Zorg dat u filters en afzuigventielen goed schoonhoudt
  • Laat geen natte was (of handdoeken) drogen in de badkamer.
  • Bij veel vocht kan het nodig zijn toch de ramen open te zetten voor tijdelijk extra ventilatie.
179372755 Groep Vrijwilligers Harken Herfst Droog Gebladerte En Afval Op Tuinpark Activisten Man En Vrouw In

Wie is er verantwoordelijk voor de inrichting van de buitenruimte rond het complex

De gemeente richt de openbare ruimtes (stoep, straten, groen en parkeerterein)  in en is verantwoordelijk voor het aanplanten en onderhouden van het groen. De openbare ruimte is niet van Rondom Wonen. Wij hebben alleen het gebouw gekocht en doen de verhuur van de woningen.

Let op: De appartementen aan de Begoniatuin hebben een gezamelijk achter terrein/ tuin, deze ruimte is niet van de gemeente maar van u als huurders. Het onkruid verwijderen en het schoon en veilig houden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle bewoners.  Het is niet de bedoeling dat hier fietsen of ander materiaal geplaatst wordt.

Ook het schoonhouden van de galerij en uw balkon doet u zelf. 

Wij begrijpen dat niet iedereen goed ter been is of evenveel tijd heeft. Maar wij hopen dat een aantal van u de tijd en moeite wil nemen om dit bij te houden. Het is toch erg jammer als deze achterom volstaat met onkruid?

Ik heb een klacht over de omgeving en het afval, waar kan ik deze melden?

Bij de gemeente: In het Meldpunt Leefomgeving kunt u online vragen, verzoeken en/of meldingen over uw leefomgeving aan de gemeente doorgeven. Bijvoorbeeld over zwerfvuil, scheve stoeptegels, groen, speelterreinen, (water)overlast, schades en onveilige situaties.

Avalex verzorgt de afvalinzameling namens de gemeente. Avalex haalt huisvuil en grofvuil op en beheert de afvalbrengstations/milieustraten.

Kijk op avalex.nl voor alle informatie over afvalinzameling. Wilt u een melding maken bij Avalex? Dat kan op de contactpagina van Avalex of via de gratis Avalex App.

Zwerfafval opruimen

Wilt u de gemeente helpen met het schoonhouden van de openbare ruimte? U kunt een steentje bijdragen door zelf afval te rapen.

Ook actieve vrijwilligers van de groep Schoon Pijnacker-Nootdorp werken aan een schone omgeving door regelmatig zwerfafval te rapen. Zelfstandig, in groepsverband of met speciale acties. Zij houden elkaar op de hoogte met de Facebookgroep Schoon Pijnacker-Nootdorp. U kunt u bij hen aansluiten of bij hen een grijper of afvalzak aanvragen.

Kijk hiervoor op  www.schoonpijnackernootdorp.nl.

Veel gestelde Vragen installaties

Er staan twee grote apparaten in de technische ruimte (berging) waar zijn deze voor?

  1. De Warmtepomp van Eteck

U bent verplicht om een contract af te sluiten bij Eteck voor de huur van de warmtepomp tijdens de periode dat u de woning huurt van Rondom Wonen. De warmtepomp van Eteck zorgt voor het opwarmen van water, de warmte wordt afgegeven aan de vloerverwarming en uw tapwater.

  1. De WTW (warmte terug win) - Unit:

Zorgt voor ventilatie in uw appartement. U kunt deze vaak bedienen vanuit de woonkamer en de badkamer. U kunt dit vergelijken met het open zetten van uw ramen, om deze reden zitten er geen roosters meer in uw kozijnen. De WTW-unit zorgt ervoor dat de gebruikte warme lucht wordt afgezogen, in de winter wordt de warmte hiervan overgebracht op de verse lucht die door het ventilatiesysteem naar binnen stroomt.

Ik hoor geen geluid als ik de ventilatie in badkamer hoger zet, hoe kan dat?

Dit kan kloppen. De WTW-unit hangt in de berging/tech. ruimte. Deze is niet altijd hoorbaar in de badkamer (of andere ruimtes) er hangt geen extra ventilatie box in uw badkamer.

Mijn badkamerbediening werkt niet, wat nu?

Deze bediening is draadloos, luister even goed bij de WTW-unit of hij echt niet werkt. Of u houdt een papiertje bij de afzuiging. Na een stroomuitval of baterijwissel kan het nodig zijn de bediening opnieuw te koppelen. Lees daarvoor de handleiding van uw WTW unit. U kan de ventilatie ook hoger zetten door de bediening in de woonkamer te gebruiken. Vaak is het uittrekken en insteken van de WTW stekker en vervolgens deze twee knoppen indrukken voldoende. (zie afbeelding rechts)

Is de WTW-unit ook de afzuiging voor mijn keuken?

Nee, u dient een afzuigkap (recirculatie) aan te schaffen. Wanneer u bij het koken alleen de WTW stand hoger zet, is dit niet voldoende. Ook zult u merken dat de filters snel vies en vettig worden. Hierdoor gaat de werking van uw WTW achteruit. 

Heeft u nog geen afzuigkap hangen, dan raden wij u aan deze aan te schaffen. Let op: deze mag u niet op het afzuigventiel aansluiten.

Ramen Open

Mogen de ramen open gezet worden met de WTW?

Ja, dat mag wel, maar dat hoeft niet. De WTW zorgt voor continue ventilatie. In de zomer kan het aangenaam zijn om extra te ventileren en kunt u uw ramen open zetten.

Wanneer u merkt dat uw woning erg vochtig is, is het ook goed om toch de ramen open te zetten. Dit is nodig wanneer u bijvoorbeeld: veel mensen ontvangt, veel aan het koken bent, lang heeft gedoucht of er veel was te drogen hangt in uw woning. Het WTW apparaat heeft dan niet voldoende capaciteit om uw woning droog te krijgen. Ook bij het klussen moet u extra ventileren en de stekker van de WTW er tijdelijk uittrekken om vervuiling van de kanalen en filters te voorkomen.

Wanneer u in de winter uw ramen open zet, kost dit wel extra energie en gaat de werking van de WTW verloren.

Mijn filters zijn na een aantal weken/maanden al vies, wanneer krijg ik nieuwe filters?

U krijgt 1 of 2 keer per jaar van Rondom Wonen nieuwe filters (afhankelijk van het type apparaat, zie hiervoor het informatieboekje van de woning). Indien u de filters vaker wil vernieuwen, zult u deze zelf moeten kopen.

Maak ook de ventielen schoon: Via de afzuigventielen wordt (vuile) lucht uit de woning weggezogen in keuken, badkamer en toilet. Voor een optimale werking is het belangrijk dat u de ventielen regelmatig (ongeveer 2 keer per jaar) schoonmaakt.

Zorg dat de ventielen onderling niet worden gewisseld, anders is de werking niet optimaal!

Mijn WTW-unit geeft steeds de melding dat filters vies zijn, deze zijn laatst nog vervangen/schoongemaakt, hoe kan dit?

Uw WTW-Unit geeft elke 3/6/9 maanden (afhankelijk van het type) een melding dat de filters vies zijn. Dit is een melding met een tijdklokje, het kan dus zijn dat uw filters gewoon nog schoon zijn. Helaas blijft deze melding terugkomen.

Hoe vervang ik mijn filters en zet ik de melding uit?

Hier is een speciale handleiding voor gemaakt, deze hangt op uw WTW-box in de woning zie de afbeelding hieronder. Deze kunt u ook ophalen onder documenten.

 

Wtw Informatie Filters

De warmtepomp van Eteck

Uw woning is voorzien van een Thermia warmtepomp die de woning voorziet van verwarming, verkoeling en warm tapwater.

In de winter bereidt de warmtepomp comfortabele warmte en warm tapwater (opgewarmd door grondwater uit de zomerperiode). In de zomer verzorgt de warmtepomp comfortkoeling en warm tapwater (afgekoeld door grondwater uit de winterperiode).

Op deze foto zijn de onderdelen van uw aansluiting op de installatie van Eteck weergegeven. Alle onderdelen boven de rode lijn zijn eigendom van Eteck.

Zie de informatiekaart die u van Eteck heeft ontvangen voor meer informtaie.

Thermia

Hoe stel ik mijn woning temperatuur in?

Dit kan u het best instellen op de warmtepomp zelf. Wanneer u het scherm aanraakt ziet u de bediening zoals hieronder. Via de +/- kunt u nu de gewenste binnentemperatuur instellen. Houd er rekening mee dat het ongeveer 24 uur kan duren voordat het effect van de aanpassing merkbaar is.

Hoofdscherm Warmtepomp

De warmtepomp kan ook koelen, hoe werkt dat?

De warmtepomp werkt weersafhankelijk. Het systeem meet de buiten- en binnentemperatuur en past daar de temperatuur van uw vloerverwarming op aan. U hoeft dus niet zelf de verwarming lager te zetten op een warme dag. Dit gaat allemaal automatisch.

De warmtepomp kan een zogenoemde topkoeling leveren, circa drie, vier graden lager als de buiten tempratuur kan dan worden behaalt.

De vloerkoeling lijkt niet te werken hoe kan dat?

De in de warmtepomp ingestelde regeling werkt als volgt, als de buitentemperatuur hoger is als 17 graden dan houd de warmtepomp op om de woning te verwarmen dit omdat de woning dan vaak door zonsinvloeden wel op temperatuur blijft.

Naast deze instelling staat ingesteld dat de koeling wordt vrijgegeven als het drie uur buiten warmer is als 21 graden, (de meter zit op de buitengevel aan de noord of oost kant van het gebouw) dit verschil tussen de warmtestop van 17 graden en de vrijgave van de koeling op 21 graden is bewust zo ingesteld om te voorkomen dat de warmtepomp dat de warmtepomp niet constant gaat pendelen tussen koelen en verwarmen.

Als de warmtepomp gaat koelen dan is enig resultaat pas na enkele uren merkbaar, het hele casco van de woning is immers warm en de afkoeling van deze neemt nu eenmaal tijd in beslag.

De koeling is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een airco maar dient meer als verkoeling te worden gezien.

Vloerkoeling en vochtproblemen

Uw warmtepomp kan ook koud water door de vloerverwarmingsbuizen laten stromen. Nu blijkt dat bij veel van jullie dit ook zorgt voor vochtproblemen, omdat de vochtige lucht kan zorgen voor condensvorming (watervorming). De vloerkoeling staat dan te koud ingesteld. Controleer in het menu van de warmtepomp onder koeling de gewenste koelaanvoer. Zet deze niet lager dan 18 graden, bij veel vocht is het advies om deze op 20 graden in te stellen.

Koeling Instellen

Ik betaal al servicekosten voor de warmtepomp en het verbruik aan Eteck, moet ik ook nog water aanvragen?

Ja, de warmtepomp geeft alleen warmte af aan het water, u moet ook water afnemen van Dunea

De warmtepomp geeft een storing, wat nu?

Bel Eteck 085 – 0218 000

Waarom zijn er 2 Elektrameters in de meterkast?

Eteck betaalt de elektra die de warmtepomp gebruikt. Daarom zitten er 2 elektrameters in uw meterkast. De warmtepomp wordt achter een aparte elektrameter aangesloten.  De andere meter is van uw eigen verbruik in de woning. U hoeft alleen uw eigen meter aan te melden.

Ik heb een brief of mail ontvangen van Baas bv. of van stedin om een foto te sturen van uw meters en watermeter, waarom?

Dit kan 2 oorzaken hebben:

  1. Uw contract staat gekoppeld aan het verkeerde EAN nummer. (deze staan bij Stedin verkeerd geregistreerd)

  2. Of U heeft wel het juiste EAN nummer (P-AP) doorgegeven aan uw energieleverancier, maar het meternummer staat niet goed gekoppeld aan dit EAN nummer. Wanneer dit niet klopt kan u de verkeerde afrekening ontvangen. 

Wat moet u doen?

BaasBv heeft u woning van electrameters voorzien en gaat uw meters controleren en juist registeren.

Maak een foto van uw watermeter en beide electrameters en stuur deze naar klantenservice@baasbv.nl 

Let op: Op de foto moeten de meternummers goed leesbaar zijn (het nummer onder de streepjescode) en duidelijk een linker en rechter meter (zet beide meters op 1 foto zoals ik de foto hieronder) en vergeet uw adres en huisnummer niet.

Afbeelding1
Pap En Sap

Meer informatie?

Heeft u vragen over de watermeter of deze informatie, dan kunt u bellen naar de klantenservice van Baas B.V. op telefoonnummer 088-222 7000

Dit nummer is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur.

Meer algemene informatie over de dienstverlening van Evides & Stedin kunt u vinden op de website van Evides & Stedin: www.evides.nl & www.stedin.net

Deel dit artikel: