Luisterpanel Nieuwe buren

Op donderdag 16 november 2023 heeft Rondom Wonen met Argos een luisterpanel gehouden met 7 huurders. Het onderwerp ging dit keer over ‘Nieuwe buren’. Dit naar aanleiding van de enquête aan het huurderspanel die in oktober is gehouden. Uit deze enquête zijn drie verdiepende vragen gehaald.  De panelleden kregen de gelegenheid om 15 minuten over elke vraag te praten en hun tips voor Rondom Wonen op te schrijven. In dit verslag kunt u teruglezen welke zaken er naar voren zijn gekomen tijdens het luisterpanel. Per vraag geven we terug wat we gehoord hebben en tot slot sluiten we af met de tips die de huurders van het luisterpanel Rondom Wonen gegeven hebben.

Het was een geslaagde bijeenkomst waarin veel besproken is en Rondom Wonen goede tips heeft meegekregen.

Goede ervaringen met buren

De leden van het luisterpanel vinden het belangrijk dat buren vriendelijk en respectvol met elkaar omgaan, ongeacht de kleur, afkomst en leefstijl van de bewoners. Er is sprake van een gemixte samenleving, wat zorgt voor verschillende normen en waarden naast elkaar. Om dit op een goede manier samen te laten komen, dat vraagt de nodige aandacht. Merendeels wonen de bewoners leuk, maar wordt er wel benadrukt dat het alleen leuk blijft als er geen overlast is. De ervaring wordt gedeeld dat aanspreken van buren of buurtgenoten bij overlast helpt.


Veiligheid

Veiligheid en respect voor elkaar is belangrijk voor goede buurten en complexen. Voor de veiligheid is het belangrijk dat de gemeente en Rondom Wonen de verlichting in de wijk snel repareren als hierin iets stuk is. Gelukkig gebeurt dit ook vaak snel. Ook voelen de bewoners zich veiliger als de portieken dichtgehouden worden, zeker in de avond.

Het is belangrijk om helder te hebben welke taken voor de gemeente zijn, de politie of Rondom Wonen. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat dit nog niet duidelijk is. Genoemd werd het voorbeeld: als er veel fietsen voor het complex staan, wat eigenlijk niet de bedoeling is, moet handhaving van de gemeente gebeld worden. 

Ook is het belangrijk om bepaalde zaken goed uit te leggen aan nieuwe huurders om misverstanden te voorkomen. Bijvoorbeeld over het scheiden van afval en het onderhouden van de tuin.

In contact met nieuwe buren

Tijdens het gesprek gaven huurders aan dat Rondom Wonen niet voor de verbinding kan zorgen tussen buren, maar dat de buren hier zelf voor moeten zorgen.

Het wordt belangrijk gevonden dat de nieuwe buren zelf kennis komen maken. Vaak wordt dit niet gedaan, terwijl het wel zorgt voor verbinding. Het is fijn als buren elkaar groeten. Dit zorgt voor een gevoel van welkom en erkenning. “Goedemorgen zeggen kost niks”.

Tips

De volgende tips hebben de panelleden ons meegegeven:

  • Duidelijk aangeven wie wat doet en bij wie welke taken liggen: gemeente, politie, of Rondom Wonen in bijvoorbeeld een nieuwsbrief of op de website.
  • Extra aandacht besteden aan gedragsregels binnen huis en tuin door bijvoorbeeld een flyer in verschillende talen of door een gesprek bij het aangaan van de huurovereenkomst.
  • Een avond voor huurders van Rondom Wonen organiseren over het thema ‘Wat kan je zelf doen bij overlast?’ met tips voor de huurders hoe ze zelf het gesprek aan kunnen gaan met andere huurders waarvan ze overlast ervaren.
  • Omwonenden informeren dat er een nieuwe buur komt.

 

 

 

Heb je vragen?

Wij helpen je graag persoonlijk.
Neem contact met ons op:

Of regel veel zelf 24/7 via ons klantportaal .
Natuurlijk kunt u ook ons contactformulier invullen.